moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Harduny dla strażaków?

Od dwóch lat polska armia do holowania w trudnym terenie uszkodzonych lub zepsutych kilkunastotonowych pojazdów, w tym transporterów Rosomak, używa Hardunów, czyli ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego. Ich producent, należąca do PGZ S.A. firma Rosomak S.A., zorganizował dla strażaków z wojska i Państwowej Straży Pożarnej pokaz możliwości wozów.

Hardun jest wyposażony w żuraw, który w najkrótszym położeniu dysponuje udźwigiem aż 16 t, a w najdłuższym, wynoszącym ponad 10 m, prawie 4 t. Dzięki takim parametrom żołnierze mogą go użyć podczas polowej wymiany kluczowych elementów kołowych transporterów opancerzonych Rosomak – wieży lub silnika wraz ze skrzynią biegów (czyli power-packa). Wóz jest osadzony na ośmiokołowym podwoziu z napędem typu 8 × 8 i ważąc wraz ze specjalistycznymi narzędziami oraz zapasem części maksymalnie 36 t, może być używany do ewakuacji z pola walki lub holowania w ekstremalnie trudnym terenie pojazdów opancerzonych o masie do 26 t.

Ciężkie kołowe pojazdy ewakuacji i ratownictwa technicznego, bo tak brzmi oficjalna nazwa Harduna, to produkt należącej do PGZ S.A. spółki Rosomak S.A. Od dwóch lat z tego sprzętu korzystają logistycy Sił Zbrojnych RP. Wart prawie 200 mln zł kontrakt na dostawę 27 sztuk Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał w 2015 roku.

REKLAMA

Kilka dni temu Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i Rosomak S.A. na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku zorganizowały dla Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej oraz Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej pokaz możliwości wozów.

– Hardun to jeden z pojazdów spółki Rosomak, którego wyposażenie: dźwig, wyciągarka czy lemiesz pozwalają sprawnie prowadzić wiele specjalistycznych działań. Ten sprzęt sprawdzi się w zadaniach realizowanych zarówno przez wojska inżynieryjne, jak i inne służby, które prowadzą akcje ratownicze czy ochronne – podkreślał Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A. Przekonywał, że produkowane w Siemianowicach Śląskich pojazdy idealnie wpisują się w potrzeby strażaków i służb ratowniczych. – Harduny można wykorzystywać do przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych, wypadków komunikacyjnych czy innych kryzysów, przy których potrzebny jest niezawodny i mobilny sprzęt o dużej mocy – dodał.

Podczas pokazu na terenie poligonu należącego do WITPiS strażacy mogli zobaczyć m.in., jak Harduny radzą sobie w trudnym terenie, jakimi możliwościami dysponują ich żurawie, a także jak można konfigurować ich specjalistyczne wyposażenie warsztatowe.

Hardun – ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego – CKPEiRT

 

 

Dane taktyczno-techniczne:


Długość – 11,8 m

Szerokość – 2,6 m

Wysokość – 3,4 m

DMC – 36 t

Prędkość maksymalna – 90 km/h

Wysięg maksymalny żurawia Hiab 700T/2 – 10,25 m

Udźwig maksymalny – 16 t

Udźwig na maksymalnym wysięgu żurawia – 3,9 t

Zasięg operacyjny – 655 km

Zdolność do pokonywania przeszkody wodnej – o głębokości 0,8 m bez przygotowania i 1,2 m po uprzednim przygotowaniu

 

 

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Sojuszniczy ogień w Orzyszu
 
Szpital w Legionowie czeka na pierwszych pacjentów
Border Protection Is a Priority
Sportowi mistrzowie WOT wybrani!
Polak w szkole boardingu
Nowe radary dla MW
Nowa Rada przy prezydencie
Saperzy rozminowują Kłaj
Wyzwoliciele bez wyzwolenia
Coraz więcej uczelni w Legii Akademickiej
Służba na granicy to dla żołnierzy nowe wyzwanie
Przygotowania do produkcji wież ZSSW-30
Biden o kryzysie we wschodniej Europie
Walczą o tytuł Mistrza EkstraKlasy Wojskowej
Bombardowanie Monte Cassino
Dziesięcioro żołnierzy w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Niespokojna noc przy wschodniej granicy
Legionowski szpital niemal gotowy
Przesiadka do klasy premium
Komandosi w rumuńskiej Transylwanii
Prezydent Duda rozmawiał z sekretarzem generalnym NATO
Kazachstan: rzeź u drzwi Europy
Spędź ferie z WOT
(Nie)ludzka broń Łukaszenki
Oczy na wschodnią flankę
Zielony, żółty czy czerwony?
Więcej pieniędzy i nowe dodatki dla żołnierzy
Jaką służbę będą pełnić żołnierze?
W Brukseli o przyszłości NATO
Amerykanie nie odpuszczą wschodniej flanki
PKW Rumunia po raz dziesiąty
W BBN o sytuacji na granicy
Nominacje dla ośmiu oficerów
Spotkanie Rady NATO–Rosja
Pentagon: oko na Chiny, Europa z tyłu głowy
Na wolność przez dwa mury
Socjalne wsparcie dla żołnierzy służących na granicy
Polacy zakończyli dowodzenie Tarczą Przeciwminową
Jakie zmiany dla podchorążych?
Rodzeństwo na medal
Survival w Kosowie
Nowe garaże dla Leopardów
Szer. Radosław Kawęcki mistrzem świata!
Pierwszy krok do zawodowców
Nauka kruszenia lodu
Kolejna prowokacja na granicy
Misja nie tylko wojskowa
Bez AK, ale nadal w walce
Szer. Karolina Bosiek mistrzynią Europy
Wojsko ma nowego biskupa polowego
Zostań wojskowym muzykiem
Świadczenie motywacyjne dla żołnierzy
Wiedza, która ratuje życie
Hiszpańskie dylematy
Jak Perun z Piratem
Zima, skały i kawalerzyści
Żołnierze z Estonii na polskiej granicy
WOT na granicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO